Vad betyder

En arbetskamrat läste en obegriplig annons i tidningen idag. Vad betyder förkortningen isk?  Det stod.....(isk vid snabb affär). Ingen av oss lyckades lura ut vad som menas. Kan någon hjälpa oss? Skriv en kommentar så vi får veta.

Varje dag lär jag mig en ny förkortning eller ett nytt slanguttryck; ja, nuförtiden kallas det inte slang utan Rinkebysvenska.
Hur  som helst, det är berikande att lyssna och lära av andra.

Just nu översköljs arbetsgivare av ansökningar så fort en tjänst blir ledig. Det underliga är att många söker jobb där det ställs krav på yrkeslegitimation trots att de saknar utbildningen. Hur ska människor tro på systemet med a-kassa om de måste söka alla tjänster oavsett var i landet de finns och oavsett om de har utbildning eller någon som helst erfarenhet inom området. Det blir ju ett enda stort skämt - sök allt som går, bry dig inte om att arbetsgivarna drunknar i onödiga högar av jobbansökningar. Det är synd om människorna- citat från en som förstod detta för länge sedan.

Vi är mitt i årsmötesperioden. Alla föreningar ska ha årsmöte, gärna samma kväll. För små kommuner med personunion i styrelserna blir det en och annan krock förstås men det är ju deadline. Allt ska vara klart före... ja, t.ex. sista mars i lokalföreningen och sista april i kommunen eller regionen/distriktet. Hur många föreningar är du medlem i?? Jag läste någonstans att vi svenskar är med i många föreningar. Vi rent av älskar våra möten och ideelt arbete. Hur skulle det gå för Sverige om allt arbete som utförs i föreningarna skulle avlönas? Konkurs säkert.

Ikväll dekorerade vi två föremål och vi var SÅ JÄTTENÖJDA när studiecirkeln var slut för kvällen. Nu dröjer det två veckor till nästa gång. Jag säger bara det- decoupage, prova det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0